Mentoruddannelsen
– for dig der arbejder med unge og unge voksne
3 dages uddannelse med afsæt i konkrete cases.
Bliv godt klædt på som professionel varetager af mentorfunktionen! Få samtaletekniske værktøjer og et tydeligt overblik over mentorrollens muligheder og begrænsninger i forhold til unge med diagnostiske problemtyper.
UngLiv.dk har specialudviklet dette kursus på baggrund af mange års erfaring med den særlige rolle mentorer har i støtten til fastholdelse af psykisk sårbare unge i ungdomsuddannelsen. Deltagerne får ved kursets start udleveret den nylig udkomne mentorhåndbog, der inddrager nutidens mest anvendte psykologisk tilgange.
UngLiv.dk er specialiseret i behandling af unge og unge voksne, og udgav i sommeren 2016 Mentorhåndbogen der særligt retter sig til mentorer for psykisk sårbare unge i uddannelseslivet. Vi tilbyder en intensiv 3-dags kognitiv mentoruddannelse, hvor både faglighed, metodik og menneskesyn går op i en højere helhed.
Formål
At uddanne og klæde den professionelle på til at varetage en mentorfunktion med henblik på: Støtte til fastholdelse i job og uddannelse, igangsættelse af positive forandringsprocesser, samt generelt at støtte og robustgøre i forhold til et vanskeligt ungdomsliv.
Den overordnede tilgang i UngLiv.dk er at hjælpe unge på den enkelte unges præmisser, og altid møde dem i øjenhøjde. Vi er særligt opmærksomme på, at en positiv og tillidsvækkende relation mellem mentor og mentee er afgørende for positiv forandring hos den unge. Vi anvender og udvikler metoder indenfor både klassisk CBT (Cognitive behavioral therapy) og ACT (Acceptance and commitment therapy).
Indhold
• Definition af mentorrollen/-opgaven
• Målgruppen – unge med diagnostiske problemtyper
• Kognitiv grundforståelse og metodiske redskaber
• Psykologiske grundbehov – Vitaliseringsmodellen
• Samtale og spørgeteknik – Sokratisk dialog
• Relationsanalysen – Mentalisering
• Den motiverende samtale
• Teknikker til at støtte og øge robusthed i forhold til svære følelser og livssituationer
Undervisningen vil bestå af teori og præsentation af metodiske redskaber. Der er afsat god tid til at øve disse redskaber samt at modtage feedback på eventuelle udfordringer. Der er lagt vægt på at teori og metodiske redskaber bliver præsenteret ud fra dagligdagseksempler og at undervisningen generelt er praksisnær.
Udbyttet af uddannelsen vil primært være at kunne støtte og motivere unge til at igangsætte og fastholde positive forandringsprocesser. Du vil opnå indsigt i mentorrollens muligheder og begrænsninger i forhold til unge med diagnostiske problemtyper. Ydermere vil du blive præsenteret for nutidens mest anvendte psykologiske tilgange og hvordan disse praktiseres indenfor mentoropgavens rammer.
Overbygninger på Mentoruddannelsen:
• Kognitiv Vejledning
• Niveau 2
Pris:
3 dags kursus – kr. 4.900,- ex. moms, inkl. frokost, kaffe, materialer og Mentorhåndbogen.
Tilmelding er bindende
Deltagere:
Kurset er henvendt til mentorer, støtte/kontaktpersoner, vejledere, pædagoger, lærere, anden fagperson eller frivillig som arbejder med sårbare unge og unge voksne. Der kræves ikke forkendskab til psykologiske metodikker for at deltage i kurset.
Kursus sted
Frederik VI’s Hotel
Rugårdsvej 590
5210 Odense NV
Tlf: 65 94 13 13
(Overnatning er mulig til kr. 726, -)
Underviser/psykolog
Marianne Schøler
marianne@ungliv.dk
Tlf:. 2449 0740
Gruppe kursus
Hvis I er en gruppe, der gerne vil have os til at komme ud og undervise på dit arbejdssted,
så kontakt chefpsykolog Marianne Schøler på mail: marianne@ungliv.dk
Tilmelding til kurset: Mentoruddannelsen
Jeg betaler selv
Min virksomhed betaler
Chefpsykolog Marianne Schøler
Marianne er uddannet fra Århus Universitet 2001 med særlig interesse i tabsproblematikker hos børn og unge, der mister en forælder. Marianne blev ansat ved PPR i 2001 samt tilknyttet ungdomsskole og heltidsundervisning, hvor det primære fokus var på udredning og behandling af særligt udsatte børn og unge. Marianne har arbejdet med udvikling af specialpædagogiske redskaber og har en særlig interesse indenfor udviklingen af kognitive metoder og redskaber til børn og unge.
Marianne har yderligere undervist på pædagogisk universitet i Århus og var i 2005 ansat ved Kognitiv Terapi Center Århus med opstart af kognitive tilbud til børn og unge.
Marianne blev privatpraktiserende i 2006 og er indehaver af UngLiv.dk
Marianne arbejder terapeutisk med både børn, unge og voksne indenfor en lang række områder. Hun udvikler kurser og foredrag indenfor børne- og ungdomsområdet og er leder af sorggrupper for børn og unge. Marianne er herudover tilknyttet forskellige institutioner med henblik på personaleudvikling/sikring af psykisk arbejdsmiljø samt som supervisor.
Læs også Mariannes første bog: Mentorhåndbogen
Læs mere om vores mentorkorps her.
Program dag 1
09.00 – 09.30 | Ankomst og morgenkaffe/brød. Præsentation og forventningsafstemning. |
09.30 – 10.45 | Mentorrollen og -opgaven. Målgruppen – unge med diagnostiske problemtyper (inkl. pause) |
11.00 – 11.30 | Psykologiske grundbehov – Vitaliseringspsykologi |
11.30 – 12.00 | Sokratisk dialog. Øvelse: Sokratisk dialog |
12.00 – 12.45 | Frokost |
12.45 – 13.30 | Vitaliseringsmodellen – aktuelt og ønskeligt selvsyn |
13.45 – 14.15 | Demonstration af Vitaliseringsmodellen |
14.15 – 14.45 | Øvelse 1: Vitaliseringsmodellen |
14.45 – 15.00 | Opsamling på øvelse i plenum |
15.00 – 15.30 | Øvelse 2: Vitaliseringsmodellen |
15.30 – 16.00 | Opsamling på øvelse og dagen. Hjemmeopgave |
Program dag 2
09.00 – 09.45 | Refleksioner siden igår, hjemmeopgave og opfølgning |
09.45 – 11.00 | Kognitiv grundforståelse. Demonstration af Situationsanalysen – det analyserende fokus |
11.15 – 11.45 | Øvelse: Situationsanalyse 1. runde |
12.00 – 12.45 | Frokost |
12.45 – 13.15 | Øvelse: Situationsanalyse 2. runde |
13.30 – 14.00 | Omstrukturering – alternative tanker og adfærd |
14.00 – 15.30 | Øvelser: Situationsanalysen – det forandrende fokus |
15.30 – 16.00 | Opsamling på øvelser og dagen – Hjemmeopgave |
Program dag 3
09.00 – 09.30 | Refleksioner siden sidst, hjemmeopgave og opfølgning |
09.30 – 10.00 | Udviklingspsykologi og dens betydning for arbejdet med unge. Normalisering/validering Vitaliseringskompasset |
10.15 – 11.00 | Den motiverende samtale. Demonstration af skemabrug i motiverende samtale |
11.00 – 11.45 | Øvelse: Motiverende samtale på konkret problemadfærd |
11.45 – 12.00 | Opsamling på øvelser |
12.00 – 12.45 | Frokost |
12.45 – 13.30 | Relationen som det bærende element. Vigtige opmærksomheder og egenskaber hos mentor |
13.30 – 14.00 | Øvelse: Relationsanalysen |
14.15 – 15.15 | Lovgivning, etik og fagligt ansvar. |
15.30 – 16.00 | Afrunding op opsamling af hele mentoruddannelsen Evaluering og udlevering af kursusbeviser |
For børn & unge
For professionelle
UngLiv.dk ApS
Hovedafd.: Jernbanegade 14a
8550 Ryomgård - CVR.: 39444860
Tlf: 3042 0740 info@ungliv.dk
Behandlingsanvarlige psykolog:
tlf:. 6142 5543
Website design and delivered by design concern