Problemtyper

ADHD

ADHD dækker groft sagt over, at man har en forstyrrelse af sin opmærksomhed samt hyperaktivitet. Så hvad betyder det egentligt?

Den nemmeste måde at forklare det på, er ved at se på de ting, som kan være svære, hvis man har ADHD. Vi er alle forskellige, og derfor vil der også være forskel i hvordan din ADHD kommer til udtryk. Her er oplistet et par af de typiske ting, der kan være svære, hvis man har ADHD:

- At koncentrere sig om den samme ting i længere tid og man bliver nemt forstyrret
Det kan eksempelvis være svært at holde koncentrationen i skolen, mens læreren forklarer noget, eller mens nogen snakker til dig i lang tid, og du skal lytte meget til det, de fortæller. Når man så endelig koncenterer sig, kan man opleve at blive enormt træt, eller få ondt og blive ør i hovedet. En anden ting, der ofte kan være svært, er at holde koncentrationen på den samme ting, når der sker ting rundt omkring i rummet (eksempelvis, hvis der spilles musik, larmes, nogen der hvisker, en bil, der kører osv.). Disse ting forstyrer ens koncentration meget mere end de ville gøre for en anden, der ikke har ADHD.

- At komme i gang med ting man skal ordne
Det er normalt at have nemmere ved at komme i gang med nogle ting end andre. Eksempelvis er det sandsynligvis nemmere at komme i gang med at se et afsnit af sin yndlingsserie end det er at komme i gang med at rydde op og gøre rent. Hvis man har ADHD kan det dog blive mere end normalt svært, og man kan ende med at bruge mange timer på at stirre ind i væggen, mens man overvejer små ting såsom ”hvor skal jeg starte med at rydde op?” Og man kommer derfor aldrig rigtigt i gang med det, man skulle.

- At have overblik og planlægge
Mange med ADHD kan have svært ved at holde overblikket. Det kan eksempelvis være i diskussioner, hvor der er mange forskellige argumenter at forholde sig til. Det kan også være svært at have overblikket over hvad man skal i løbet af en uge, og det kan derfor være vigtigt at sørge for at skrive tingene ned i en kalender, fordi man ellers glemmer dem. Når man mister overblikket bliver det også tit svært at planlægge forskellige ting, fordi planlægning ofte kræver, at man samtidig har et overblik over situationen. Nogen kan eksempelvis have svært ved at overskue bustider, og selvom man er ligeså klog som alle andre, kan det blive svært at skulle planlægge at tage bussen til et bestemt sted på et bestemt tidspunkt.

- At få uro i kroppen og hovedet
Mange med ADHD beskriver, at de ofte føler at kroppen eller hovedet aldrig står stille. Kroppen har brug for, at der sker noget det meste af tiden. Derfor er der også mange unge med ADHD, der kan have brug for at bevæge sig/holde sig i gang for at kunne koncentrere sig ordenligt. Samtidig kan tankerne også køre enormt hurtigt, og det kan nogle gange føles som et vandfald af tanker, hvor man ikke når at tænke den ene tanke til ende før den næste er gået i gang.

- At bevare roen
Personer med ADHD kan også have en tendens til meget hurtigt at blive vrede. Det kan være, hvis en af ens venner siger noget, som egentligt ikke var ondt ment, men som man ikke når at tænke ordenligt over, inden man lynhurtigt ryger op i det røde felt.

Mange, der har svært ved de her ting, vil føle sig dumme. Noget af det vigtigste at påpege er dog, at mennesker med ADHD ikke er mere eller mindre kloge end andre. Det er altså ikke fordi, du er dum, når der er noget du har svært ved - det er fordi, at din ADHD gør det svært for dig. Man kan med andre ord sige, at du ikke er ADHD, men at du har ADHD.

Hvordan kan en psykolog hjælpe?

En psykolog kan fortælle om, hvad ADHD er, og hvad det betyder for en person at have ADHD. Dette kaldes også psykoedukation, fordi det er en slags undervisning om psyken. Meningen med psykoedukation er blandt andet, at du skal lære din ADHD bedre at kende. Så ved du bedre, hvornår du bliver udfordret, og du kan bedre håndtere de udfordringer, du kommer til at stå over for. Derfor kan psykoedukationen åbne op for, at du sammen med din psykolog kan få en bedre forståelse for, hvor ADHD’en spænder ben for nogle ting i dit liv, og du kan i samarbejde med din psykolog finde løsninger på de udfordringer, du står over for. Det kan eksempelvis være hjælp til at håndtere sin vrede, hjælp til at blive bedre til at planlægge og organisere ting eller hjælp til bedre at kunne falde i søvn. Uanset hvad du har brug for hjælp til det, så kan du være sikker på, at vi hos ungliv.dk tager dig, og det du har svært ved, seriøst, og vi vil i samarbejde med dig hjælpe med at tage hånd om det du har lyst til at få hjælp til. Vi kan i forlængelse heraf også hjælpe til at informere din skole og pårørende omkring de ting du har svært ved, så der bedre kan forstå, og være der for dig når du har brug for det/lyst til det.

Ung med ADHD

Vi har samlet nogle videoklip med unge, der snakker om, hvordan deres ADHD både hjælper dem, men også gør at de skal være opmærksomme på nogle ting, der kan være svære. Giv dem et kig og se, om du kan genkende noget af det, de snakker om!

(Flere gode links under denne youtube video)

 
Nedenfor er 6 links til nogle korte videoklip, der er særligt udviklet til unge. De forklarer fint hvad det er for nogle problemer, man kan have med ADHD, men der er et problem: De er 10 år gamle. Det vil sige, at tøjet ikke ligner det, vi går rundt i i dag, og man skal se langt efter en smart-phone. Hvis du kan leve med, at videoklippene ikke er 100 % tidssvarende, så se dem, og se om du kan nikke genkendende til noget af det de unge snakker om.

Sex og kærlighed:
www.youtube.com/watch?v=SKrFtaj3NUk

Vrede:
www.youtube.com/watch?v=WKaDXxDGap8

Overblik og planlægning:
www.youtube.com/watch?v=Z6eo3zTDM-Q

Stoffer og selvskade:
www.youtube.com/watch?v=N_bAqDoqAqo

Medicin mod ADHD:
www.youtube.com/watch?v=XMe5Bw4owJg

Svært for andre at forstå:
www.youtube.com/watch?v=5AT-n701Pec

Skolebænken eller skoven?
www.youtube.com/watch?v=VGBu4i3VFf8